• 16 listopada, 2020

Etyczna moda, czyli Jaka?

Etyczna moda, czyli Jaka?

Etyczna moda, czyli Jaka? 1024 682 admin

To, że fast foody nie są zdrowe i należy je ograniczyć wiedzą już chyba wszyscy, a co z fast fashion? Coraz częściej zwracamy uwagę na aspekty ekologiczne i etyczne, nie tylko przy wybieraniu tego co będziemy jeść, ale we wszystkich aspektach życia. Jeździmy autami elektrycznymi i rowerami, segregujemy śmieci, ograniczamy zużycie plastiku i wody. Nic dziwnego, że branża modowa również zaczęła coraz większą uwagę zwracać na to, jaki ma wpływ na planetę.

Ubrania, które możemy kupić w dużych sieciówkach, są produkowane masowo, tanie, średniej lub niskiej jakości. Dodatkowo co sezon widzimy nowe, “modne” modele, prezentowane jako coś, co powinniśmy nosić, żeby być postrzeganymi jako osoby obeznane z najnowszymi trendami, na czasie, stylowe. Bezpośrednim efektem takiego podejścia jest kupowanie ubrań “na jeden sezon”, niedrogich, które będziemy mogli szybko i bez żalu wyrzucić. Jednak jest to zachowanie bardzo niekorzystne dla środowiska. Branża modowa jest drugim najbardziej szkodliwym dla naszego ekosystemu przemysłem (tuż za paliwowym). Wyrzucona bluzka to nie tylko kolejny śmieć. Chcąc kompleksowo podejść do problemu musimy zwrócić uwagę na cały proces jej tworzenia. Od chemikaliów służących do opryskiwania pól bawełny, poprzez toksyczne substancje jak np. barwniki i zmiękczacze, tysiące hektolitrów wody zużywanej w procesie produkcji, aż po zawrotne ilości zasobów naturalnych potrzebnych podczas całego procesu szycia i dystrybucji. Dlatego zdecydowanie bardziej ekologicznym podejściem jest kupowanie dobrej jakości ubrań, o które będziemy dbać, a w razie czego naprawiać, dzięki czemu posłużą nam przez wiele sezonów. Ale to nie wszystko. Nurt slow fashion składa się z trzech podstawowych filarów, które dokładniej omawiamy poniżej.

Godne warunki pracy

Etyczna moda zwraca dużą uwagę na kulisy powstawania ubrań. Na to, że za każdą parą spodni stoją dłonie, które ją uszyły. Uwzględnia potrzeby pracowników, od rolników uprawiających rośliny na tkaniny, poprzez osoby przygotowujące wykroje i szyjące, aż po ekspedientki w sklepach doradzające i dbające o komfort zakupów. Chodzi o to, żeby cały dochód ze sprzedaży nie trafiał do kieszeni bogatego właściciela, przy skrajnym wyzyskiwaniu osób, które faktycznie stoją za procesem produkcyjnym. Godziwe wynagrodzenie, certyfikaty Fair Trade i zapewnienie właściwych warunków pracy to aspekty bardzo istotne dla marek ekologicznych.

Dobro planety

Przeciętny żywot ubrania jest krótki. Bluzka reklamowana na początku grudnia jako nowość, po świętach ląduje na wyprzedaży, a niedługo później w śmietniku, bo wraz z nowym rokiem przychodzi nowa kolekcja. Cały proces, od zaprojektowania, poprzez uszycie, transport i sprzedaż produktu, trwa w przypadku gigantów odzieżowych takich jak np. Zara średnio 25 dni. Generuje to olbrzymie koszty środowiskowe. Tony śmieci i hektolitry zużytej wody. W społeczeństwach wysoko rozwiniętych ubrania straciły już swoją pierwotną funkcję; okrycie ciała i zapewnienie komfortu termicznego zostały całkowicie zepchnięte na bok. Zakupy stały się rozrywką, sposobem na spędzanie wolnego czasu, a poprzez to co nosimy, wyrażamy przynależność do grupy i status społeczny. Świadomi konsumenci odchodzą jednak od tego modelu. Decydują się na kupno ubrań komfortowych w użytkowaniu i wykonanych z jakościowych materiałów, które wystarczą nam na długo. Co zrobić, jeśli nie stać nas na takie produkty? Kupić je z drugiej ręki. Ubraniami możemy się też wymieniać i dzielić. Jeśli mamy ciuch, który bardzo lubimy, jednak widać na nim już ślady użytkowania spróbujmy przerobić go samodzielnie, albo zlećmy naprawę specjaliście. Planeta będzie nam wdzięczna.

Cruelty free, czyli wolne od okrucieństwa

A konkretniej – wolne od okrucieństwa wobec zwierząt. I nie chodzi tu tylko o nienoszenie skórzanych ubrań. W branży modowej zwierzęta krzywdzi się różnymi metodami. Od testowania na nich poszczególnych składników i produktów, po nadmierną eksploatację i tragiczne warunki chowu. Warto wyrobić w sobie nawyk czytania składu ubrań, które zamierzamy kupić i stawiać na te wykonane z organicznej bawełny lub lnu.

Ale dlaczego o tym piszemy? Czemu etyczna, zrównoważona moda jest ważna? Jako ludzie mamy tendencję do zużywania ziemskich zasobów, jakby były nieskończone. A nie są. Naukowcy od lat głośno krzyczą, że jeśli nie zwolnimy, czeka nas katastrofa klimatyczna. Skoro, tak jak wspomnieliśmy na początku tekstu, przemysł modowy jest jednym z największych zabójców ekosystemu, zmiana podejścia w tej dziedzinie jest bardzo ważna. Zrównoważona moda ogranicza ilość zużywanej wody, toksycznych chemikaliów, zużycia energii i nadmiernej produkcji śmieci. Jest kluczem do uratowania naszej planety. Jednak odpowiedzialność nie leży jedynie po stronie firm. Wybory, które podejmujemy jako konsumenci, kształtują popyt, który ma bezpośredni wpływ na podaż. Dlatego jeśli chcemy, żeby moda zwolniła nie możemy dać się złapać w pułapkę “fast fashion”. Jedną z dobrych praktyk, którą my jako konsumenci możemy wprowadzić w życie, jest kupowanie od małych, lokalnych marek, szyjacych swoje produktu w Polsce. Ślad węglowy takich ubrań jest zdecydowanie mniejszy, ponieważ materiały są lepiej wykorzystywane, ciuchy nie powstają masowo w ogromnych fabrykach, tylko w małych zakładach, a ich transport to kwestia kilkudziesięciu kilometrów do miasta obok, podczas gdy produkty światowych marek, aby znaleźć się w naszych sklepach muszą często przemierzyć ocean. Kolejną opcją jest kupowanie ubrań z drugiej ręki. Nie napędzamy w ten sposób popytu na nowe produkty, a dodatkowo wydłużamy życie odzieży, co wiąże się z efektywniejszym zużyciem zasobów. Musimy zdać sobie sprawę, że to co robimy ma znaczenie.

Zapisz się na nasz newsletter, aby otrzymywać więcej ciekawych porad


 
 
 
Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez FixMix Sp. z o.o. na potrzeby komunikacji marketingowej
 

 
 

Zapisz się na nasz Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z informacjami o nowych usługach i promocjach

 
 
 
Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez FixMix Sp. z o.o. na potrzeby komunikacji marketingowej
 

 
 
Privacy Preferences

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Informujemy, iż w celu dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.